Skip to Content

Introductie

Sinds 2016 werken wij samen met het Verbond van Verzekeraars. Het begon met het bouwen van een platform als vervanging van de verouderde website en het terugdringen van een wildgroei aan losse actiewebsites. Na een succesvolle lancering zetten we de samenwerking voort om het platform te blijven doorontwikkelen en verbeteren. We spraken met Ivo van Strien, IT- en Informatie Manager van het Verbond van Verzekeraars, over het toenmalige ontwikkelproces en de huidige samenwerking.  

Over het Verbond van Verzekeraars

Het Verbond van Verzekeraars is een landelijke ledenorganisatie waar zowel kleine als grote verzekeraars bij aangesloten zijn. De organisatie behartigt de belangen van verzekeraars, deelt kennis en heeft een netwerkfunctie voor de leden. Het Verbond speelt een sleutelrol in het waarborgen van de stabiliteit en betrouwbaarheid van de verzekeringssector.

 

De onderzoekstak van het Verbond, het Centrum voor Verzekeringsstatistiek, is een toonaangevend kennisinstituut voor branchegenoten en journalisten. Hier komen bijvoorbeeld de stormschades die in het journaal voorbij komen vandaan. Deze tak zorgt voor verbinding, inzicht en vooruitgang en is daarmee cruciaal voor miljoenen mensen.

Van verouderde website naar toekomstbestendig platform

Toen Ivo in 2015 aantrad, was de website van het Verbond van Verzekeraars flink verouderd. Ook kreeg de organisatie te maken met een wildgroei van losse websites. Ivo vertelt dat deze losse websites wel van waarde waren voor de organisatie: Collega's ontwikkelden allerlei nuttige tools en acties. Toch zaten hier ook nadelen aan.

 

“Deze projecten kregen vaak een eigen website, buiten de centrale website om. Op een gegeven moment hadden we meer dan 40 actiewebsites”, licht Ivo toe. Het onderhouden en beveiligen van de websites was een flinke uitdaging. Daarnaast bedreigde de wildgroei de zogenoemde autoriteit van het domein, waardoor de vindbaarheid via Google afnam. Daarom was het tijd voor actie.

 

De afdeling Communicatie vroeg Ivo om advies voor een nieuwe website. Hij had daar duidelijke ideeën over en had ervaring met het ontwikkelen van een website voor een andere ledenorganisatie. “Toegankelijkheid en veiligheid waren - en zijn - voor mij de speerpunten”, vertelt Ivo. “Er moest een ‘knip’ komen tussen informatie voor leden en gewone bezoekers. Iedereen kan op ons platform terecht, maar bepaalde delen zijn alleen voor onze leden”. 

Sfeerfoto 3

Prettige samenwerking met agile als basis

Vanuit het Verbond van Verzekeraars werden verschillende afdelingen vertegenwoordigd in het projectteam voor het nieuwe platform. Ivo had goede ervaringen met Umbraco als CMS voor een ledenplatform en schakelde daarom Umbraco-specialist Gerben van Diggelen in. Met een team vol professionals met verschillende disciplines gingen we aan de slag om de wensen voor het nieuwe platform in kaart te brengen. Door onze jarenlange ervaring met platformen van andere ledenorganisaties, konden we direct effectief te werk gaan.

We vlogen het project aan volgens de agile-werkwijze. Na een intensieve periode van ontwikkelen, testen en verbeteren, lanceerden we het platform in 2017. Ivo kijkt positief terug op de ontwikkelfase: “Het was prettig samenwerken, omdat Axendo zich altijd flexibel opstelde. Ze hadden de technische know-how en capaciteit om het platform binnen afzienbare tijd op hoog niveau te ontwikkelen.”

‘“Axendo had de technische know-how en capaciteit om het platform binnen afzienbare tijd op hoog niveau te ontwikkelen.”’

Ivo van Strien IT- en Informatie Manager bij het Verbond van Verzekeraars

Een robuust en toekomstbestendig platform

Het resultaat beschrijft Ivo als ‘een robuust en toekomstbestendig platform’. “Leden kunnen inloggen en alle losse websites zijn samengebracht binnen één overzichtelijk en gebruiksvriendelijk platform”. Het geïntegreerde ontwerp biedt een duurzame, gebruiksvriendelijke basis voor de lange termijn.

 

Binnen het platform heeft het Verbond ook een opleidingstak met een eigen merkidentiteit: Insurance Academy.  De academy is vanaf de ‘hoofdwebsite’ te bereiken, maar onderscheidt zich in de opmaak. Wie het platform bezoekt, ziet direct wat Ivo bedoelt: de kenmerkende groene huiskleur maakt op het academy-gedeelte plaats voor blauw, volgens de huisstijl van de Insurance Academy. “Op deze manier zijn beide ‘merken’ onderscheidend, maar voelt het wel vertrouwd en als één geheel”, legt Ivo uit. De mogelijkheden tot maatwerk in de branding zorgen ervoor dat het platform volledig in lijn ligt met de gewenste uitstraling van de organisatie.

Een toekomst gebouwd op Umbraco

Ivo is zich als IT-vakman uiteraard bewust van de razendsnelle technologische ontwikkelingen: “Een ‘normale’ website is binnen 2 jaar verouderd. Daarom was ik erop gebrand om ons nieuwe platform in Umbraco te bouwen. Daarmee kan je namelijk continu updates en verbeteringen doorvoeren, zonder dat de hele website op de schop moet.” De samenwerking tussen het Verbond en Axendo was dan ook niet klaar na de lancering. “We blijven met Axendo samenwerken om het platform continu te verbeteren”, besluit Ivo. We hopen in de toekomst nog meer digitale mogelijkheden met het Verbond van Verzekeraars te verkennen.

FotoGerben

Wil je weten hoe het sinds de lancering met het platform van het Verbond voor Verzekeraars gaat?

Ik vertel je graag meer over het project dat wij met het Verbond van Verzekeraars hebben gedaan. Ben je hierdoor benieuwd naar de mogelijkheden om met Umbraco om ook voor jouw organisatie een mooi, toegankelijk en veilig platform voor jouw organisatie neer te zetten? 

Bekijk ook andere vergelijkbare cases