Op de website van ETF kunnen cliënten zich aanmelden voor relatietherapie, gezinstherapie en individuele therapie. Ook relatietherapeuten kunnen zich hier aanmelden als deelnemer om training te volgen, nieuwe kennis te vergaren en in verbinding te komen met elkaar. Om die doelgroepen effectief te bereiken, verbinden en binden aan EFT, ontwikkelden we samen een vernieuwd platform. We spraken hierover met Bram Schuurman, oud-bestuurslid van de stichting.
EFT staat voor Emotionally Focused Therapy en startte oorspronkelijk als koppeltherapie. Stichting EFT heeft als doel om de verbinding tussen mensen te verbeteren: voor partners, maar ook voor gezinnen en individuen. Op de website van EFT vinden mensen therapeuten, cursussen en bijeenkomsten om hun relatie te verbeteren. Ook therapeuten gebruiken de site om zich aan te melden voor trainingen, actueel nieuws te volgen en in contact te komen met andere therapeuten in de EFT-community.
Bram Schuurman werkte tijdens de vernieuwing van de website bij EFT als bestuurslid. Hij weet nog goed dat de website van EFT aan vernieuwing toe was. “Het was een uitdaging om de twee stromen van bezoekers - mensen die therapie willen en relatietherapeuten - bij elkaar te brengen op onze website”, vertelt Bram. “De eerste reden voor vernieuwing was dat er een hele onduidelijke sitestructuur was ontstaan voor bezoekers. Je hebt twee soorten bezoekers, maar ze hebben ook andere behoeftes aan informatie.”
Daarnaast kende de website technische beperkingen en een verouderde look en feel. Achter de website zat een heel systeem aan inschrijvingen en trainingen. Het aantal therapeuten groeide hard en zij kregen allemaal een pagina om zelf te beheren. “Alle uitbreidingen gingen ten koste van de snelheid en het overzicht. Facturen kwamen bijvoorbeeld niet altijd goed terecht in de boekhouding. Dat hebben we dus helemaal opnieuw opgezet. Ook voelde de website heel ouderwets aan. We huurden daarom een andere partij in om het design te verbeteren.”
Met het design van de website in de hand, kwam EFT naar Axendo. “Het design is één ding, maar de technische realisatie is makkelijker gezegd dan gedaan”, vertelt Bram. “Axendo dacht proactief mee en gaf ons sturing en inzichten: als je dit wilt ontwikkelen, dan loop je tegen die en die problemen aan. Alles kan, maar er zitten wel haken en ogen aan, dit zijn de oplossingen. Axendo bracht het terug tot een ontwerp dat werkbaar is. Ze hielpen ons met al onze uitdagingen.”
En die uitdagingen, dat waren er een aantal. Meerdere systemen begonnen te knellen: verzendkosten werkten niet goed, er moest een self-service portal komen en therapeuten konden maar moeilijk met elkaar in contact komen. “Nu hebben we een forum waar therapeuten vragen aan elkaar kunnen stellen. Eerst was het veel werken met e-mails, nu is het geïntegreerd op de website”, licht Bram toe.
Met de agile werkwijze deelden we de opdracht op in sprints, waardoor voor iedereen duidelijk was waar we stonden en wat er per week moest gebeuren. “Het was een hele goede samenwerking, vooral omdat de afspraken zo duidelijk waren. De voortgang was helder, het is een professionele club”, vertelt Bram. “Het mooiste moment was natuurlijk de livegang. Dan zie je dat alles wat je had bedacht qua look en feel ook echt wordt omgezet in een resultaat. We werken nu met meer fotografie, de website is overzichtelijker en onze backoffice profiteert van meer gestroomlijnde werkprocessen. Zij kunnen makkelijker trainingen neerzetten, deelnemers aanschrijven en factureren.”
Samen stelden we drie succescriteria op waar de nieuwe website aan moest voldoen:
Een toename van het aantal therapeuten dat zich via de website bindt aan EFT;
1.5 keer het aantal bezoekers als de voorgaande website;
De twee stromingen van bezoekers bij elkaar brengen op één overzichtelijke website.
Volgens Bram voldoet de nieuwe website aan alle criteria. “Het aantal therapeuten is toegenomen, maar vooral de hoeveelheid trainingen en cursussen. Dat komt doordat de inschrijfprocedure nu veel duidelijker is. Het aantal bezoekers is gestegen van 120.000 naar boven de 200.000 per maand. Ook het bij elkaar brengen van de twee doelgroepen is gelukt. De verschillende soorten trainingen staan herkenbaar op de website. Ik ben heel tevreden over het resultaat. Als je de site ziet, dan denk je: dit is serious business.”
Het nieuwe platform bevat een verbeterd administratiesysteem, een self-service portal, een betrouwbare webshop en nog heel veel meer. Tijdens de doorontwikkeling gaan we aan de slag om de e-learning modules verder uit te breiden en te verbeteren.
Dat is geen probleem bij Axendo! Samen met jou brengen we alle vraagstukken in kaart.
Ik ga graag het gesprek met je aan over de mogelijkheden voor een portal en welke opties het beste bij jouw vraag passen. Hoe wil je het liefste in contact komen?
Stuur een email 0630729299