Mensen met een beperking ondervinden dagelijks obstakels, waardoor ze niet altijd op een gelijkwaardige manier deel kunnen nemen aan de samenleving. Door onze kennis over digitale toegankelijkheid weten we dat er veel (tijdelijke) beperkingen zijn waar mensen niet direct aan denken. Voorbeelden zijn moeite met begrijpend lezen, verminderd zicht, (kleuren)blindheid, doofheid, immobiliteit, dyslexie en cognitieve beperkingen. Wij zetten onze kennis hierover in om jouw platform voor iedereen toegankelijk te maken.
De Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) zijn een set internationele regels die aangeven of een site toegankelijk is of niet. Er zijn drie niveaus: A, AA en AAA. Sinds september 2020 is het AA-niveau een wettelijke verplichting voor overheidsorganisaties. Dit volgt uit het in 2006 opgestelde VN-verdrag voor de rechten van mensen met een beperking. In 2016 besloten de Tweede en Eerste Kamer om hier uitvoering aan te geven, wat leidde tot het besluit in 2020.
We maken content op verschillende manieren toegankelijk, bijvoorbeeld door de inzet van techniek of het gebruik van een bepaalde opmaak. Denk hierbij aan koppen (H1, H2, H3), het toevoegen van duidelijke bijschriften bij afbeeldingen en beschrijvende hyperlink in plaats van ‘lees meer’-knoppen. Ook ondertiteling bij video’s en voorleessoftware zoals ReadSpeaker helpen om content digitaal toegankelijk te maken voor specifieke doelgroepen. Zo doet iedereen mee, ook digitaal.
Digitale toegankelijkheid vergroot het succes van je platform door het te optimaliseren voor zoekmachines en gebruikers. Met een heldere contentstructuur is jouw site of pagina beter indexeerbaar en rankt het hoger in zoekmachines zoals Google. Deze zoekmachines waarderen gebruiksvriendelijkheid en belonen toegankelijke sites met hogere rankings. Bovendien zorgen voorzieningen als ondertiteling bij video's en voorleessoftware voor een breder bereik, waardoor je platform toegankelijk is voor een diverser publiek. Dit leidt tot een hogere betrokkenheid en een langer verblijf op je website.
Door te investeren in digitale toegankelijkheid draag je bij aan een sterke SEO-strategie. Indirect heeft een digitaal platform ook positieve gevolgen voor je servicedesk. Want hoe beter de informatie gevonden wordt, hoe minder vragen er zijn. Met een digitaal toegankelijk platform voelt elke gebruiker zich welkom, waardoor je ook het imago van je organisatie versterkt.
Er is nog een belangrijke reden om je digitale toegankelijkheid te vergroten. In 2025 gaat de European Accessibility Act (EAA) in en de EAA heeft flink wat impact. Hier moet in de praktijk bijna elke website en webshop aan voldoen. Het doel van deze wet is om het leven van 87 miljoen Europeanen te verbeteren. Om het belang echt duidelijk te maken: deze wet is om 1 op de 5 Europeanen te helpen deel te nemen in een toegankelijke digitale wereld. Wat goed is om te weten: kleinere ondernemers met een omzet van minder dan €2 miljoen per jaar vallen nog niet onder de reikwijdte van deze wet.
In het kort houdt de wet in dat in 2025 alle producten- of diensten die je aanbiedt, voor alle gebruikers duidelijk moeten zijn. Dus elke gebruiker moet jouw website of platform kunnen navigeren en gebruiken. De richtlijnen die hiervoor gebruikt worden zijn niet nieuw: de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) vormen de basis voor de EAA. Wij zetten onze kennis graag in om bij te dragen aan een digitaal inclusieve wereld.
Axendo is opgericht om digitale toegankelijkheid te versnellen. Samen kijken we naar de mogelijkheden.
Dagelijks zet ik me in om digitale toegankelijkheid te stimuleren. Ben je benieuwd hoe iedereen mee kan doen? Kies zelf hoe jij contact op wil nemen.
Stuur een email +31611200209