Skip to Content

Introductie

De RET verzorgt al jaren het regionale openbaar vervoer in de stad en regio Rotterdam. Hiervoor vertrouwt de organisatie op een geavanceerd intranet om de uitgebreide interne organisatie naadloos te laten functioneren en medewerkers van de juiste informatie te voorzien. Daarnaast biedt de corporate website een venster naar de buitenwereld om de rijke geschiedenis en de visie van de RET te presenteren. Axendo ging samen met de RET op digitale reis en mocht zowel het intranet als de corporate website doorontwikkelen.

Over de RET

De RET heeft een duidelijk doel voor ogen: perfect georganiseerd en uitgevoerd openbaar vervoer met de hoogste kwaliteit voor de reiziger: nu én in de toekomst. Als mobiliteitsregisseur in de metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) verbindt de organisatie alle vervoersmogelijkheden die onderdeel zijn van de deur-tot-deur reis. 

Het intranet als onmisbare schakel

Het intranet is opgezet als strategisch communicatie-instrument: omdat iedereen het intranet nodig heeft voor zijn of haar werk, kan de organisatie de strategie breed en laagdrempelig communiceren. Het intranet is eenvoudig opgezet, zodat t alle afdelingen op dezelfde eenvoudige manier hun content kunnen beheren. Emilie Lever-Puylaert, Communicatieadviseur bij de RET, werkt dagelijks met het intranet: “Axendo heeft ons geholpen om het intranet helemaal uit te bouwen. We hebben een groot netwerk aan redacteuren vanuit verschillende afdelingen die er dagelijks mee werken, en hun afdeling van informatie voorzien. Door de gebruiksvriendelijkheid van het systeem kunnen wij nieuwsberichten makkelijk plaatsen, en informatie up-to-date houden.”

Niet alleen voor de redacteuren, maar ook voor de medewerkers van de RET is het intranet essentieel. Emilie: “Het is heel belangrijk dat trambestuurders en chauffeurs hun diensten zien: waar moeten ze zijn op welk moment, en hoe moet ik bijvoorbeeld schade melden? Dat is echt een proces des RET’s, en vormt een belangrijk onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden. Dat is een behoefte waar het intranet in voorziet.”

De corporate website als mooi visitekaartje

Naast het intranet heeft Axendo de corporate website doorontwikkeld. Deze website dient als visitekaartje richting stakeholders en de media, en vormt volgens Emilie een heldere representatie van de RET als organisatie: “Het is een mooi visitekaartje, en laat duidelijk zien waar wij als organisatie voor staan. We merken dat als stakeholders vragen hebben, we ze vaak kunnen verwijzen naar de corporate website. Daar vinden ze de antwoorden die ze zoeken.” 

Technische uitdagingen omzetten in oplossingen

“Axendo is heel goed in het willen snappen hoe het er bij de RET aan toe gaat. Ze denken nooit in beperkingen, maar in oplossingen. Dat vind ik heel prettig”, vertelt Emilie. De flexibiliteit en het continu meedenken, graven en uitpluizen bleken van onmiskenbare waarde. “Ze hielpen ons echt om de vertaalslag te maken van onze wensen en behoeftes naar oplossingen: wat kan er, wat zijn de mogelijkheden? Ze zijn heel sterk in het vinden van een passende oplossing.”

Die passende oplossing ligt niet altijd voor de hand. Volgens Emilie komt onder meer door het flink veranderende ICT-landschap van de afgelopen jaren: “Door allerlei ontwikkelingen, zoals de AVG-wetgeving, mag je niet meer zomaar alles laten zien of vastleggen. Dit zorgt weleens voor barrières, en dan is het puzzelen. Axendo stelt zich hierbij heel flexibel op in het meedenken en schakelt heel fijn met onze ICT-afdeling. ”

‘Axendo is heel goed in het willen snappen hoe het er bij de RET aan toe gaat. Ze denken nooit in beperkingen, en dat vind ik heel prettig.’

Emilie Lever-Puylaert Communicatieadviseur bij de RET

Perfecte aansluiting op interne processen

“Alles is verbeterd! Ik werk nu zes jaar bij de RET, maar ik ben nog nooit een intranet tegengekomen dat zo verbonden is met de processen binnen een organisatie, en zo in de behoefte van een organisatie voorziet”, vertelt Emilie. “Dat gaat om onze systemen die aan elkaar worden geknoopt, maar ook de processen van de dagelijkse werkzaamheden. Zonder het intranet kunnen onze medewerkers niet werken zoals ze gewend zijn.”

Een mooi voorbeeld van zo’n proces is het koppelen van een voertuig aan een bestuurder. Data vanuit meerdere systemen worden met elkaar gekoppeld en vertaald naar het intranet. Als een trambestuurder inlogt op de homepagina, kan diegene meteen zien waar de eerstvolgende dienst is. Emilie: “Alles staat gepersonaliseerd op de homepagina, zowel de diensten als de nieuwsberichten. Dat is in de afgelopen jaren zo goed verfijnd, dat onze medewerkers niet eens meer beseffen hoe veelomvattend ons intranet is. Zij zien alleen de content die voor hen relevant is.” 

Een partnership van gelijkwaardigheid

Emilie is zeer te spreken over de intensieve ondersteuning, het snelle handelen en Axendo’s manier van communiceren. “De gelijkwaardige en prettige manier van communiceren. Dat vind ik gewoon erg knap. En je krijgt echt het gevoel: als het door Axendo wordt opgepakt, dan komt het goed.”

Met 3.000 dagelijks terugkerende gebruikers, een adoptiegraad van 96% en 240 redacteuren die content bewerken, is het intranet een groot succes. Door de innovatieve oplossingen van Axendo - met Umbraco als basis - kan de RET zich blijven richten op wat echt belangrijk is: het bieden van uitmuntend openbaar vervoer voor elke reiziger.

Bekijk vergelijkbaar werk

FotoGerben

Wil jij op reis om jouw IT systemen te verbeteren?

Of het gaat om het ontwikkelen van een corporate website of een gebruiksvriendelijk intranet. Ik kijk graag met je mee naar alle mogelijkheden!