Skip to Content

Introductie

Bernhoven is het ziekenhuis voor de regio Oss-Uden-Veghel met een verzorgingsgebied van 280.000 inwoners. Het ziekenhuis kampte tijdens de coronacrisis met een flink verouderde website, en dus was het tijd voor vernieuwing. Samen met het ziekenhuis creëerden we een nieuwe website met meer overzicht, een verbeterde visuele identiteit en een nieuwe tone of voice. Wij spraken met Suzanne Anbeek, Communicatieadviseur bij Bernhoven, over dit uitdagende project.

Bernhoven sfeerfoto 2

Over Bernhoven

De ruim 2.000 medewerkers van Bernhoven zetten zich samen in voor de gezondheid van honderdduizenden inwoners in Noord-Brabant. De belofte van het ziekenhuis is helder: “Uit liefde voor mensen samen de allerbeste gezondheidszorg creëren.” Dat is waar de organisatie om draait. Zo willen ze de beste zorg bieden in het ziekenhuis, maar ook daarbuiten. En om dat tweede te realiseren, was een vernieuwde website noodzakelijk - met gebruiksgemak op de eerste plaats.

Veel uitdagingen in een prettige samenwerking

Voor de start van het project brachten we in kaart wat de scope moest worden van het project. Suzanne was hier erg blij mee. “We hadden best uitgebreide eisen, en dat vormde een stevige basis voor het project. We hadden weinig discussie over: past dit wel of niet? Het was heel helder en heel transparant.”

Er waren flink wat uitdagingen te overwinnen, zowel intern als qua technische complexiteit. “We hadden personeelsproblemen en zaten midden in de coronacrisis. De wisselingen in het projectteam waren intens, maar Axendo was daarin heel flexibel”, vertelt Suzanne. “Het was ook heel prettig online werken, met een wekelijkse meeting om de voortgang te bespreken. En Axendo was enorm toegankelijk. Wij zijn natuurlijk communicatiemensen, dus wij denken vanuit content en verhalen. Zij maken de vertaalslag naar de techniek.”

Meer gebruiksgemak voor patiënten en redacteuren

Eén van de belangrijkste doelen van de website was om het gebruiksgemak te verhogen. Bezoekers konden op de verouderde website namelijk moeilijk hun weg vinden. “Alles is veel overzichtelijker geworden”, aldus Suzanne. “Waar we eerst vooral uitgingen van ons aanbod, kijken we nu meer naar de vraag van de bezoeker. Dat is dus echt een andere manier van opbouw en content schrijven.”

 

Ook zijn er veel koppelingen aangebracht tussen verschillende pagina’s op de website. “Daar heeft Martijn heel goed in begeleid, want we hadden echt niet door dat er zoveel relaties waren”, vertelt Suzanne. “Als je bijvoorbeeld een pagina hebt voor een specialisme, zoals cardiologie, dan horen daar een dokter en een folder bij. Dat konden we allemaal  koppelen, wat erg fijn is voor het gebruik.”

‘Axendo was enorm toegankelijk. Wij zijn natuurlijk communicatiemensen, dus wij denken vanuit content en verhalen. Zij maken de vertaalslag naar de techniek.’

Foto Suzanne Anbeek
Suzanne Anbeek Communicatieadviseur bij Bernhoven

Goede weerspiegeling van de Bernhovense identiteit

Een andere verandering was de tone of voice op de website. Suzanne spreekt hierbij van een ‘gewaagde keuze’. “We waren overgaan van u naar je en jij, om de bezoeker op een andere manier aan te spreken. Dat was spannend, maar we hebben een cliëntenraad die meekeek en erg positief was over de website. We hebben er geen opmerkingen over gehad, dus dan denk ik: het is goed.”

Naast tekstuele aanpassingen kreeg de site visueel ook een nieuw jasje. Het ziekenhuis maakt nu gebruik van meer persoonlijke fotografie, een concept dat echt in de site verweven zit. “Wij willen echt een gezondheidsorganisatie zijn”, licht Suzanne toe. Als je op een pagina komt van een specialisme, willen wij die gezondheid uitstralen. Iemand die wandelt in het bos, aan het fietsen is of eten kookt. Niet dat hele klinische en kille. Ook in het logo zitten gelukkig veel kleuren verwerkt, dus daar is onze identiteit goed doorvertaald.”

Suzanne is trots op de vernieuwingen op de website. “Wij vinden het heel belangrijk dat de patiënt eigen regie heeft. We zijn heel toegankelijk, gastvrij en open. Dat past echt bij wie we zijn, en daar hoorde ook die andere tone of voice bij. Dan is het heel tof dat het zo uitpakt. De site is ook visueel heel open en toegankelijk. We hebben veel enthousiaste reacties gekregen.”

Relevante content in een veilige omgeving

Het eindresultaat mag er wezen. De vernieuwde website is snel en bevat relevante content voor bezoekers in begrijpelijke taal (B1-niveau). Daarnaast heeft de website meerdere uitgebreide pentesten glansrijk doorstaan. Bij een pentest krijgen ethische hackers toestemming om het systeem te infiltreren en beveiligingslekken te identificeren. Ook op het gebied van veiligheid is de website dus uitzonderlijk robuust gebleken.

De website was nog maar het beginpunt voor Bernhoven. Inmiddels heeft het ziekenhuis de volgende stap gezet, door meer koppelingen toe te voegen met tools en databases en een patiëntenportaal te ontwikkelen. Allemaal met diezelfde belofte in het achterhoofd: samen de allerbeste zorg creëren.

FotoMartijn

Wil je meer weten over het websitetraject voor Bernhoven?

Ik vertel je er graag meer over! Ook voor al je andere vragen over het ontwikkelen van een website sta ik voor je klaar.