Skip to Content

Over Woonzorg

Woonzorg Nederland is een woningcorporatie die zich samen met partners en huurders inzet voor senioren om fijn te kunnen wonen. De corporatie werkte met een flink verouderde website die niet paste bij de doelgroep én wat de organisatie zelf wilde uitstralen. Samen met Woonzorg ontwikkelden wij een vernieuwde website met meer mogelijkheden, digitaal toegankelijk, vriendelijk in gebruik, veilig en schaalbaar. Wij spraken met Jacolien en Menno - oud-Product Owner en de huidige Product Owner bij Woonzorg - over de (door)ontwikkeling van de website.

Sfeerfoto 9

Over Woonzorg Nederland

De ambitie van Woonzorg is om de ouderenhuisvesting in Nederland op een hoger plan te brengen. De organisatie zet zich in voor senioren, zodat zij een plek vinden die aansluit bij hun woonwensen. Zo kunnen zij fijn ouder worden in een prettig huis. Ook richt de corporatie zich op zakelijke huurders van de wooncomplexen. De vernieuwde website van Woonzorg is een middel om deze doelgroepen te helpen navigeren naar een woning die past bij hun wensen.

Een vernieuwde website met moderne techniek

Jacolien legt uit wat de belangrijkste redenen waren voor Woonzorg om de website te vernieuwen. “We wilden een website met een uitstraling die past bij onze andere uitingen, zoals de app. Zo is het herkenbaar voor iedereen. Ook was de techniek van de oude website verouderd, dus het doel was om die techniek te vernieuwen met een gebruiksvriendelijk CMS. We hebben ook meteen nieuwe teksten geschreven en passende fotografie toegevoegd.”

 

De website heeft veel moderne functionaliteiten, ook op het gebied van digitale toegankelijkheid. De website voldoet aan de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG), een belangrijk onderdeel van het programma van eisen dat het team van Woonzorg vooraf had opgesteld. “Er is een goed contrast qua kleuren, we hebben de tekstgrootte veranderd en de voorleesfunctie is een must voor onze doelgroep”, vertelt Jacolien. 

 

 

Het vernieuwde CMS maakt het voor medewerkers van Woonzorg makkelijker om teksten aan te passen. “Het is veel intuïtiever in gebruik”, vertelt Jacolien, “We hebben ook een koppeling met ons recruitmentsysteem Recruitee. Als iemand een cv uploadt, komt die rechtstreeks bij een medewerker terecht. Door de formulieren kunnen bezoekers makkelijker contact opnemen, en hebben we echt een efficiëntieslag gemaakt, omdat we minder telefonisch contact hebben.”



Eén van de nieuwe functionaliteiten is de zoekfunctie en verrijkte complexpagina’s met een integratie met Google Maps. Bezoekers kunnen nu de omgeving bij een complex zien en bekijken welke belangrijke faciliteiten er beschikbaar zijn. Menno vertelt dat Woonzorg deze zoekfunctie de komende tijd verder uitbreidt. “Woningzoekenden moeten binnen een straal van 500 meter van het complex de belangrijkste voorzieningen zien, zoals de supermarkt, fysiotherapeut en de apotheek. De oplossing is door Axendo gevonden in een periode synchronisatie met Google Maps, die informatie automatisch bijwerkt waardoor alles actueel blijft.

Doorontwikkeling: chatbot, nieuwe complexpagina’s en tv-schermen

Na de livegang is de website verder doorontwikkeld. Zo heeft Woonzorg Nederland het privacyvriendelijke Piwik Pro en Microsoft Clarity geïntroduceerd om het gebruik van de website te meten: welke pagina’s worden bezocht, wat doen gebruikers en welke knoppen werken wel of niet? Met die informatie kan Woonzorg de usability van de website verder verhogen. Axendo heeft daarnaast geholpen om speciale formulieren te ontwikkelen, zodat huurders gemakkelijk kunnen achterhalen of ze in aanmerking komen voor een huurverlaging.

 

Een andere ontwikkeling is die van de chatbot. Menno vertelt dat ze nog regelmatig horen dat senioren het lastig vinden om te navigeren op de website. “We gaan de chatbot eerst testen op ons intranet, om te kijken of deze chatbot mensen helpt om relevante informatie te vinden. We kunnen hier ook een voice control aan toevoegen om teksten voor te lezen. Zo brengen we het gebruiksgemak weer een stap verder.”

Woonzorg werkt ook aan de release van verbeterde complexpagina’s - waar informatie staat over wat er te doen is op een complex - de woningen, hoe het eruit ziet, de hoeveelheid woningen en meer. “We willen dat bezoekers live ons woonaanbod kunnen zien, zodat ze weten welke woningen vrij zijn om te huren”, licht Menno toe. “Nu moet de bewonersconsulent dat handmatig invoeren, wij willen dat automatiseren met koppelingen. Ook moeten de verschillende niveaus duidelijk te zien zijn: de complexen, de gebouwdelen, en de woningen zelf.”

Ook heeft Woonzorg 500 tv-schermen tot haar beschikking om berichten te tonen met relevante complexinformatie, bijvoorbeeld over reparaties of evenementen, maar ook landelijke nieuwsberichten. Alle berichten worden opgeslagen in het Umbraco CMS, waarin de schermen van dezelfde complexen geclusterd staan. Door de koppeling met de Woonzorg Thuis app - en in de toekomst met de website - kunnen we deze berichten makkelijk tonen op meerdere plekken tegelijkertijd.

‘“Axendo denkt in oplossingen, is heel proactief en altijd op zoek naar innovatieve ontwikkelingen.”’

Foto Menno Busman
Menno Busman Product Owner bij Woonzorg Nederland

Een partnerschap van innovatie

Zowel Jacolien als Menno kijken met een positief gevoel naar de samenwerking. “Het is fijn om een sparringpartner te hebben die je om advies kan vragen”, vertelt Jacolien. Menno prijst vooral het meedenken van het Axendo-team. “Ze denken in oplossingen, zijn heel proactief en op zoek naar innovatieve ontwikkelingen. Het was snel schakelen en prettig samenwerken. Het voelde echt als een gezamenlijke effort, daarin merk je ook hun verantwoordelijkheidsgevoel. Zij wilden - net als wij - een mooi eindproduct neerzetten. Axendo keek goed waar we de informatie vandaan halen en hoe die zichtbaar wordt op de website. We hadden eerst vooral veel tekst: nu is alles in één oogopslag duidelijk.” 

 

Bezoekers kunnen nu makkelijker informatie vinden, contact opnemen, woningen vinden en ontdekken waar Woonzorg als organisatie voor staat. Voor de verdere doorontwikkeling gaat de organisatie de hele klantreis in kaart brengen, samen met huurders en woningzoekenden. Menno: “De website dient nu vooral als basis, nu kijken we welke functionaliteiten we nog meer toevoegen. Met de chatbot gaan we echt de volgende stappen zetten.”

Bekijk vergelijkbare cases

FotoMartijn

Is jouw organisatie toe aan een vernieuwde thuisbasis?

Het team van Axendo staat voor je klaar! Wij helpen jou bij het in kaart brengen van alle wensen en zetten dit om in een mooi eindproduct.