Skip to Content

Contentmigratie is essentieel om de waarde van bestaande digitale content te behouden bij een platformwijziging of -upgrade. Een deel van de waarde van een platform zit namelijk in de content en de vindbaarheid daarvan binnen zoekmachines zoals Google. We hebben hier de volgende aanpak voor ontwikkeld.

1. Voorbereiding

Content audit

Wij voeren een content audit uit om bestaande content, contenttypes en taxonomieën in kaart te brengen. Ook creëren we overzicht in de verdeling van de content over de verschillende contenttypes. In de prakijk zien we vaak dat de meeste content geclusterd is in slechts een paar contenttypes, denk aan nieuwsartikelen of webshopproducten.

Projectteam samenstellen 

Vanuit onze kant maken een strateeg, developer en projectmanager deel uit van het team. Specifiek voor contentmigratie is het extra relevant om communicatiemedewerkers en webredacteuren actief te betrekken. Zij hebben de meest actuele kennis over de content.

Content selectie

Gezamenlijk identificeren we:

  • Content die verouderd is en verwijderd kan worden.
  • Content die moet worden geoptimaliseerd of herschreven.
  • Content die direct kan worden gemigreerd.

Afhankelijk hiervan maken een keuze voor handmatige of automatische migratie. Bij de meeste projecten die we hebben gedaan is sprake van een combinatie. 

Vervolgens stellen we een tijdspad op wie wat wanneer gaat doen tijdens de migrate. Hierbij kunnen wij helpen met tijdsinschattingen als het gaat het om overzetten, controle en regie van content, zodat de capacitietsplanning hier op kan worden afgestemd.

Inrichten Umbraco

Vervolgens bepalen we bepalen hoe de bestaande contentstructuur vertaald moet worden naar de structuur in Umbraco. We zetten een omgeving op in Umbraco en creëren een contentstructuur die de huidige structuur weerspiegelt of verbetert. We zorgen ervoor dat de nieuwe omgeving ondersteuning biedt voor metadata, canonical tags en URL-omleidingen. 

2. Migratie

Automatische migratie

We exporteren de content uit het oude CMS in een standaard formaat, zoals CSV, XML of JSON. Vevolgens gebruiken we standaard migratietools zoals CMS Import of ontwikkelen maatwerp migratiescripts om de content in Umbraco te importeren. Tijdens dit proces controleren we of velden, zoals titels, teksten, afbeeldingen en metadata, correct worden gemapt. Ook is er aandacht voor datakwaliteit; bij veel oudere CMSen is stijlinformatie (CSS) verweven met de content; deze zal moeten worden opgeschoond met een sanitize proces.

Handmatige migratie

In sommige gevallen is het (kosten) efficienter om content handmatig over te zetten. Bijvoorbeeld als een bepaald contenttype weinig wordt gebruikt of uniek is, zoals een homepage. In dat geval kiezen voor een een meer pragmatisch handmatige overzetting. Hierbij ondersteunen wij het contentteam met gestructureerde werklijsten waardoor overzicht gehouden kan worden op de voortgang.

Media en bestanden

We migreren alle mediabestanden, zoals afbeeldingen, video's en documenten, naar de mediabibliotheek van Umbraco. Daarna controleren we of de bestanden correct gekoppeld zijn aan de bijbehorende content.

3. Controle

Test-omgeving

We gebruiken de test-omgeving voor het doorlopen van de migratie. We controleren of alle gemigreerde content volledig, consistent en functioneel is.  

Interne linkstructuur

Belangrijk aandachtspunt is het controle van interne links. Omdat de URL opbouw in Umbraco vaak anders (meer SEO geoptimaliseerd) is dan het bron CMS, zijn interne links vaak een aandachtspunt. 

Externe linkstructuur

Daarnaast voeren we een grondige SEO-check uit om te bevestigen dat metadata en URL-structuren correct zijn overgezet. We bepalen welke 301-omleidingen (redirects) nodig zijn de SEO en authoriteit te behouden.

Axendo Bedrijfinbeeld2022 261 Hogeresolutie

4 . Livegang

Afhankelijk van de gekozen aanpak wordt de content vanuit de staging-omgeving doorgezet naar de live-omgeving met content-push of wordt de content voor een laatste keer bijgewerkt vanuit het bron CMS. 

Monitoring

Na de livegang monitoren we de prestaties van de gemigreerde content. We letten hierbij specifiek op afwijkingen in:

  • 404 foutcodes
  • Page performance
  • SEO performance

Passend bij de situatie gebruiken we hiervoor tools als SEO CheckerSemrush of Google Search Console