Martijn Beumers
8-5-2018

Flexibel en proactief

En zo begon de ontwikkeling van de gidsende chatbot Goochem. Begin 2017 ving dat proces aan, tijdens de Uitmarkt in augustus dat jaar werd hij al gelanceerd. Tijdens het proces had Amsterdam Marketing een goede partner aan Axendo. 'Wij weten al jaren wat we aan Axendo hebben', zegt Flier. 'Los van de technische expertise die ze in huis hebben, zijn ze heel flexibel en denken ze proactief mee. De technologie om een chatbot als Goochem te ontwikkelen is vrij nieuw, dus het is een uitdagend traject. Je stuit soms op onbekende elementen; de koppeling met Facebook Messenger duurde bijvoorbeeld wat langer dan verwacht, doordat we afhankelijk waren van een derde partij. Het fijne van de teamleden van Axendo is dat ze op zulke momenten altijd meteen in oplossingen meedenken. En weten ze een keer iets niet, dan gaan ze op onderzoek uit. Het is ook een enthousiaste, sympathieke partij, die het leuk vindt om met andere partners samen aan een mooi product te werken.'

Dat mooie product is er gekomen, Goochem is goed geland. Flier: 'Mensen vinden 'm leuk en handig. Maar we moeten nog wel een slag maken, zodat hij vaker gebruikt gaat worden. We doen regelmatig gebruikerstests en die informatie gebruiken we om hem steeds een beetje beter te maken. Het doel is dat gebruikers straks nog sneller relevante content krijgen door Goochem hun expliciet te laten vragen wat ze leuk vinden. Passende suggesties, dat vinden mensen het belangrijkst. We kijken ook al verder. Goochem is nu nog een scenariobot. De gebruiker volgt de knoppen, maakt keuzes en op basis daarvan geeft de chatbot antwoord. Uiteindelijk willen we toe naar natural language processing, zodat Goochem ook gaat snappen wat jij tegen hem zegt als je iets typt. Hij wordt steeds menselijker. Dat is een grotere investering in tijd en geld, maar het staat wel op de planning."

Slimme techniek

Axendo blijft bij dat ontwikkelproces betrokken met haar kennis, kunde en toewijding. 'We hebben Goochem gelanceerd terwijl hij nog niet af is. Axendo is daar juist goed in: agile werken. Samen kijken hoe we de chatbot steeds weer kunnen verbeteren. Axendo heeft ook haar ideeën over de toekomst van het product en deelt die met ons. We blijven eraan werken. De chatbot is niet per se de heilige graal, het gaat ook om de achterkant. Die is door Axendo zo ingericht, dat we dezelfde slimme techniek kunnen toepassen op andere kanalen. Misschien is Goochem op den duur wel aanspreekbaar via WhatsApp. Ook willen we een Engelstalige chatbot maken voor toeristen en expats. Die mogelijkheden zijn er allemaal."

Heeft de chatbot de toekomst? Flier gelooft erin. 'De chatbot heeft als kanaal zeker potentie. Groot voordeel is dat je 24/7 bereikbaar bent. En er vindt persoonlijke interactie plaats. Helemaal als natural language processing doorontwikkeld wordt. Dat je iets vraagt en de chatbot het echt begrijpt. Stel je voor dat wij die technologie uiteindelijk integreren in een home assistant, zoals Google Home of Alexa. Dat je gebruikmakend van voice search vraagt: 'Hey Goochem, wat voor leuks is er vanavond allemaal in Amsterdam te doen?' En dat hij je dan antwoordt met een paar verrassende tips. Dat zou geweldig zijn.'

Verder praten over chatbots?
neem contact op met Martijn.

Martijn Beumers
Algemeen directeur
[email protected]
06 11 200 209